Page 4 - Broszura Techniczna (1933)
P. 4

Początkowo prowadzono prace nad projektami oznaczonymi R-XIV i R-XV.
          Oblot nowej maszyny został wykonany przez Władysława Szczulczewskiego w
          dn. 5 czerwca 1930 r.
          Następnie przeprowadzono próby w Instytucie Badań Techniki Lotniczej. Po
          ich zakończeniu wyprodukowano serię 15 egzemplarzy samolotu R-XIV, które
          przekazano wojsku. Ostatni samolot z tej serii, oznaczony numerem 54.15 stał
          się prototypem samolotu R-XIII.

          Departament Aeronautyki w lipcu 1930 r. złożył zamówienie na 50 maszyn R-
          XIII.
          Produkcję  seryjną  rozpoczęto  17  września  1931  r.  Pierwszy  Lublin  R-XIIIA
          wszedł do służby 7 czerwca 1932 r.
          Wszystkie  samoloty  z  serii  A  w  liczbie  50  sztuk  zostały  zmodyfikowane  i
          otrzymały oznaczenie R-XIIIB.
          Następnie opracowano wersje ulepszone aerodynamicznie C i D. Lublin R.XIII
          bis/hydro...W  1934  r.  opracowano  wersję  z  pływakami  dla  marynarki
          wojennej, oznaczaną R-XIIIter. Posiadała ona nieco zwiększone wymiary oraz
          gorsze osiągi. Kolejna wersja R-XIIIE miała wzmocniony płat i 4 wyrzutniki
          bombowe,  jednak  nie  została  skierowana  do  produkcji  seryjnej.  Ostatnią
          wersją była wersja R-XIIIF produkowana od 1934 r.

          Łącznie wyprodukowano 273 samoloty wszystkich wersji.

           Wersje samolotu:
           R-XIII – prototyp (nr seryjny 56.1)
           R-XIIIA – 30 egz. wyprodukowane w 1931 r. (nr seryjne 56.2-56.31)
           R-XIIIB – 20 egz. wyprodukowane w 1932 r. (nr seryjne 56.32-56.51)
           R-XIIIC – 48 egz. wyprodukowane w 1933 r. (nr seryjne 56.52-56.99)
           R-XIIID – 95 egz. wyprodukowane w 1933 r. (nr seryjne 56.102-56.196)
           R-XIIIE – prototyp z 1934 r. z silnikiem 360 PS Gnôme-Rhône 7K Titan (nr
                               seryjny 56.100)
           R-XIIIF – 58 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 56.101, 58.01-58.57)
           R-XIII bis/hydro – 4 egz. wyprodukowane w 1931 r. (nr seryjne 700-703)
           R-XIII ter/hydro – 10 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 704-713)
           R-XIIIG – 6 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 714-720)
           R-XIII Dr Błękitny Ptak – samolot rajdowy, 1 egz. wyprodukowany w 1933 r.
                         (nr seryjny 56.51)
           R-XIII t – wersja szkolna, powstała z przerobienia w 1934 r. z 8 egz. wersji R-
           XIIIA (nr seryjny 56.10, 56.22, 56.34, 56.35, 56.37, 56.41, 56.46 i 56.47) 4 egz.
                        wersji R-XIIIC (nr seryjny 56.56-56.59).



                                          - 2 -
   1   2   3   4   5   6   7   8   9