Page 4 - Broszura Techniczna (1933)
P. 4
Początkowo prowadzono prace nad projektami oznaczonymi R-XIV i R-XV.
Oblot nowej maszyny został wykonany przez Władysława Szczulczewskiego w
dn. 5 czerwca 1930 r.
Następnie przeprowadzono próby w Instytucie Badań Techniki Lotniczej. Po
ich zakończeniu wyprodukowano serię 15 egzemplarzy samolotu R-XIV, które
przekazano wojsku. Ostatni samolot z tej serii, oznaczony numerem 54.15 stał
się prototypem samolotu R-XIII.
Departament Aeronautyki w lipcu 1930 r. złożył zamówienie na 50 maszyn R-
XIII.
Produkcję seryjną rozpoczęto 17 września 1931 r. Pierwszy Lublin R-XIIIA
wszedł do służby 7 czerwca 1932 r.
Wszystkie samoloty z serii A w liczbie 50 sztuk zostały zmodyfikowane i
otrzymały oznaczenie R-XIIIB.
Następnie opracowano wersje ulepszone aerodynamicznie C i D. Lublin R.XIII
bis/hydro...W 1934 r. opracowano wersję z pływakami dla marynarki
wojennej, oznaczaną R-XIIIter. Posiadała ona nieco zwiększone wymiary oraz
gorsze osiągi. Kolejna wersja R-XIIIE miała wzmocniony płat i 4 wyrzutniki
bombowe, jednak nie została skierowana do produkcji seryjnej. Ostatnią
wersją była wersja R-XIIIF produkowana od 1934 r.
Łącznie wyprodukowano 273 samoloty wszystkich wersji.
Wersje samolotu:
R-XIII – prototyp (nr seryjny 56.1)
R-XIIIA – 30 egz. wyprodukowane w 1931 r. (nr seryjne 56.2-56.31)
R-XIIIB – 20 egz. wyprodukowane w 1932 r. (nr seryjne 56.32-56.51)
R-XIIIC – 48 egz. wyprodukowane w 1933 r. (nr seryjne 56.52-56.99)
R-XIIID – 95 egz. wyprodukowane w 1933 r. (nr seryjne 56.102-56.196)
R-XIIIE – prototyp z 1934 r. z silnikiem 360 PS Gnôme-Rhône 7K Titan (nr
seryjny 56.100)
R-XIIIF – 58 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 56.101, 58.01-58.57)
R-XIII bis/hydro – 4 egz. wyprodukowane w 1931 r. (nr seryjne 700-703)
R-XIII ter/hydro – 10 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 704-713)
R-XIIIG – 6 egz. wyprodukowane w 1934 r. (nr seryjne 714-720)
R-XIII Dr Błękitny Ptak – samolot rajdowy, 1 egz. wyprodukowany w 1933 r.
(nr seryjny 56.51)
R-XIII t – wersja szkolna, powstała z przerobienia w 1934 r. z 8 egz. wersji R-
XIIIA (nr seryjny 56.10, 56.22, 56.34, 56.35, 56.37, 56.41, 56.46 i 56.47) 4 egz.
wersji R-XIIIC (nr seryjny 56.56-56.59).
- 2 -