Page 9 - Broszura Techniczna (1933)
P. 9
INSTYTUT BADAŃ 1 D 5
101 TECHNICZNYCH LOTNICTWA Wrzesień 1933
WARUNKI TECHNICZNE
ŚWIERK LOTNICZY
====================
I. Określenie.
Warunki niniejsze dotyczą drewna świerkowego w postaci bali, tarcic i de-
sek, oraz wyrobów gotowych do budowy samolotów.
II. Gatunki i kategorje.
Świerk lotniczy powinien być zupełnie zdrowy, o barwie naturalnej i
zdrowym zapachu. Budowa drewna powinna być jednostajna o słojach rocznych
wyraźnych i małożywicznych (drewno o słojach żywicznych jest zazwyczaj kruche
i ciężkie). Drewno powinno być cięcia zimowego z następujących gatunków
świerku:
a) Świerk europejski, czyli świerk północny biały, rosnący na znacznych
wysokościach lub w krajach pomocnych (picea excelsa). Do tego gatunku
należy również świerk szwajcarski czerwony.
b) Świerk północny amerykański, czyli świerk czerwony tak zwany Red Spruce
(picea rubens ), lub Sitka Spruce (picea Sitchensis). Świerk biały czyli White
Canadensis).
Świerk lotniczy dzieli się według wytrzymałości na dwie kategorje.
Kategoria I - o dużej wytrzymałości, używana na części silnie
obciążone, pracujące na zginanie (dźwigary).
Kategoria II o mniejszej wytrzymałości używana na mniej
obciążone części(słupki, rozpórki, klocki i t.p.).
III. Odbiór.
1. Badania zewnętrzne
Badania zewnętrzne należy przeprowadzić według W.T. 2 0g 5 “Metody
badań drewna”.
Wymagane własności drewna są następujące :
Świerk lotniczy powinien być zdrowym małożywiczny, bez wad biologicznych i
uszkodzeń mechanicznych (sinizna, szczeliny powstałe od szybkiego schnięcia,
zamróz, otwory po robakach itp.).
Dla świerku kategorii I dopuszczalne są sęczki w takich
miejscach, które przy obróbce będą usunięte. Drewno, przeznaczone na pasy
dźwigarów, nie powinno posiadać nawet gniazd słojowych po sęczkach. Strzałka
wygięcia słojów nie powinna być większa niż 15 mm na długości 1 m, jako na
cięciwie. Ilość słojów na 1 cm nie powinna być mniejsza od 6-ciu.
Dla świerku kategorii II dopuszczalne są drobne sęczki.
Zatw. pism. Dep. Aer. M. S. Wojsk. Nr 7700-11 /Techn. dn. 9.X.33 r.
- 7 -