Page 9 - Broszura Techniczna (1933)
P. 9

INSTYTUT BADAŃ                 1 D 5
             101          TECHNICZNYCH  LOTNICTWA                 Wrzesień 1933



                               WARUNKI TECHNICZNE

                                   ŚWIERK  LOTNICZY
                                 ====================

           I. Określenie.

              Warunki niniejsze dotyczą drewna świerkowego w postaci bali, tarcic i  de-
              sek, oraz wyrobów gotowych do budowy samolotów.

          II. Gatunki i kategorje.
                  Świerk  lotniczy  powinien  być  zupełnie  zdrowy,  o  barwie  naturalnej  i
          zdrowym zapachu. Budowa drewna powinna być jednostajna o słojach rocznych
          wyraźnych i małożywicznych (drewno o słojach żywicznych jest zazwyczaj kruche
          i  ciężkie).  Drewno  powinno  być  cięcia  zimowego  z  następujących  gatunków
          świerku:
            a) Świerk  europejski,  czyli  świerk  północny  biały,  rosnący  na  znacznych
              wysokościach  lub  w  krajach  pomocnych  (picea  excelsa).  Do  tego  gatunku
              należy również świerk szwajcarski czerwony.
           b) Świerk północny amerykański, czyli świerk czerwony tak zwany Red Spruce
            (picea rubens ), lub Sitka Spruce (picea Sitchensis). Świerk biały czyli White
                Canadensis).
          Świerk lotniczy dzieli się według wytrzymałości na dwie kategorje.
                      Kategoria I - o dużej wytrzymałości, używana na części silnie
                                        obciążone, pracujące na zginanie (dźwigary).
                    Kategoria II  o mniejszej wytrzymałości używana na mniej
                                     obciążone części(słupki, rozpórki, klocki i t.p.).
          III. Odbiór.
          1. Badania zewnętrzne
                 Badania zewnętrzne należy przeprowadzić według W.T. 2 0g 5 “Metody
                  badań drewna”.

           Wymagane własności drewna są następujące :
             Świerk lotniczy powinien być zdrowym małożywiczny, bez wad biologicznych i
          uszkodzeń  mechanicznych  (sinizna,  szczeliny  powstałe  od  szybkiego  schnięcia,
          zamróz, otwory po robakach itp.).

                               Dla  świerku  kategorii  I  dopuszczalne  są  sęczki  w  takich
          miejscach,  które  przy  obróbce  będą  usunięte.  Drewno,  przeznaczone  na  pasy
          dźwigarów, nie powinno posiadać nawet gniazd słojowych po sęczkach. Strzałka
          wygięcia  słojów  nie  powinna  być  większa  niż  15  mm  na  długości  1  m,  jako  na
          cięciwie. Ilość słojów na 1 cm nie powinna być mniejsza od 6-ciu.
                             Dla świerku kategorii II dopuszczalne są drobne sęczki.

            Zatw. pism. Dep. Aer. M. S. Wojsk. Nr 7700-11 /Techn. dn. 9.X.33 r.
                                          - 7 -
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14