Page 10 - Lotniczy Lublin III wydanie
P. 10

Rzeczypospolitej. Zakłady Mechaniczne E. Plage & T. Laśkiewicz do 1935 r.
           (tj. do upadłości zakładów) z powodzeniem produkowały zarówno samoloty
           licencyjne Ansaldo A-1 Balilla, Ansaldo A-300, kolejne wersje Potezów XV-
           XXV i Fokkerów, jak i rodzime konstrukcje własnego biura konstrukcyjnego
           kierowanego  przez  wybitnego    konstruktora  lotniczego  Jerzego  Stanisława
           Rudlickiego pod nazwą Lublin, tzw. „Erki” . Kolejne wersje tej konstrukcji ( R-
           VIII,  R-XIV,  R-XIII,  R-XX)  były  produkowane  i  dostarczone  polskiemu
           lotnictwu  w ilości ponad 300 samolotów

                Należy  jednak  pamiętać,  że  produkcja  płatowców  i  silników  wymagała
           ciągłych prac modernizacyjnych i inwestycyjnych zakładów, co powodowało
           konieczność łożenia dużych nakładów finansowych. Kryzys ekonomiczny na
           przełomie  lat  20.  i  30.,  cofnięcie  przez  wojsko  zamówienia  na  dostawę
           samolotów  dla  lotnictwa  wojskowego  zmusiło  Zakłady  Mechaniczne  do
           zmiany  profilu  produkcji.  Uruchomiono  produkcję  nadwozi  samochodowych
           na  importowanych  podwoziach  (min.  Cord,  Buick,  Auburn,  Somua  Ursus) .
                                                                               1
           Nie  były  to  ilości  umożliwiające  rentowne  funkcjonowanie  Zakładów
           i  ostatecznie  kłopoty  finansowe  doprowadziły  do  upadłości  Zakładów
           Mechanicznych E. Plage & T. Laśkiewicz.
               W  lotnictwie  wojskowym  pozostało  jednak,  w  eksploatacji  ok.  300
           samolotów  wyprodukowanych  w  zakładach,  które  aby  zachować  ich  ciągłą
           zdolność  do  służby,  wymagały  prac  remontowych  i  modernizacyjnych.  W
           tych  warunkach,  na  bazie  masy  upadłościowej  Zakładów  Mechanicznych
           powstała  Lubelska  Wytwórnia  Samolotów,  jako  kontynuatorka  działalności
           lotniczej  MZP&L.  Zgodnie  z  europejskimi  trendami  przejścia  z  konstrukcji
           drewnianych na konstrukcje metalowe płatowców, polski przemysł lotniczy, w
           tym  Lubelska  Wytwórnia  Samolotów  stanęła  przed  nie  lada  wyzwaniem
           stworzenia  nowej  konstrukcji  spełniającej  nowe  wymogi  techniczne.
           Dodatkowym  wyzwaniem  dla  konstruktorów  lotniczych  było  opracowanie
           konstrukcji  lotniczych,  które  sprostałyby  wymogom  nowej  koncepcji  użycia
           lotnictwa wojskowego . Dotychczasowe lotnictwo towarzyszące wyposażone
                               2
           w  samoloty  Lublin  XIII  przemianowano  na  obserwacyjne.  Przystąpiono  do
           opracowania  i  wdrożenia  do  produkcji  nowej  konstrukcji,    drewniano-
           metalowej,  a  Lubelską  Wytwórnie  Samolotów  wskazano  jako  tę,  która
           rozpocznie ich produkcję .
                                 3
          _________________________
           1  Z. Zaporowski, W latach międzywojennych 1918-1939, Lublin 700 lat dziejów miasta, Lublin
           2017. ISBN 978-83-86361-56-4
           2  Możliwość operowania w warunkach trudnych z lotnisk polowych (wzmocnione podwozie, listwy
           skrzydłowe, możliwość składania skrzydła i holowania przez pojazdy mechaniczne.
           3  W wyniku konferencji najwyższych władz  wojskowych w II połowie 1936 r. nastąpiła zmiana
           nazewnictwa  i  kwalifikacji  poszczególnych  typów  samolotów  i  ich  zastosowania  wg  koncepcji
           gen. Rayskiego (M. W. Majewski Przemysł lotniczy w Lublinie 1919-1939, ZP Grupa Sp. z o.o.,
           ISBN: 978-83-61529-31-6)
                     Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP Oddział Lublin
                                            4
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15