Page 5 - Lotniczy Lublin III wydanie
P. 5
Patronat honorowy nad trzecim wydaniem książki objął burmistrz
Świdnika Waldemar Jakson, Gmina Miejska Świdnik udzieliła wsparcia finanso-
wego, a koordynatorem wydania jest Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna
w Świdniku.
Książka została wydana w nakładzie 50 egzemplarzy dzięki wsparciu
finansowemu przez Miejsko-Powiatową Bibliotekę Publiczną w Świdniku. Książka
jest dobrą promocją historyczną miasta Świdnik i Lublina.
Lublin jest pierwszą kolebką przemysłu lotniczego w Polsce w latach
1919-1939 roku. Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz powstały w 1864
roku. Zajmowały się produkcją artykułów i sprzętu metalowego dla wojska i społe-
czeństwa.
Dopiero w dniu 14 lutego 1920 roku Urząd Państwowy - Inspektor Wojsk
Lotniczych w W-wie zaakceptował produkcję pierwszych samolotów i zamówił
300 sztuk włoskich samolotów Asnaldo Balila A-1. Jest to ważna data historyczna
dla Polski i dla zakładów, który zmienił swój profil produkcji na lotniczy. Datę
1920 roku przyjmuje się oficjalnie, jako datę utworzenia pierwszego lubelskiego
przemysłu lotniczego w Polsce.
Tradycje lotnicze Lubelszczyzny były znacznie szersze i dotyczyły planów
budowy lotniska w Świdniku już w 1934 roku. W ramach tej akcji podjęto realne
prace m. in. nad utworzeniem nowych szkół lotniczych Ligi Obrony Powietrznej
i Przeciwgazowej (LOPP) również w Świdniku.
W przyszłości planuje się kolejne wydanie tej pozycji książkowej w większym
nakładzie. Umożliwi to dotarcie do większego grona osób zainteresowanych
historią lotnictwa polskiego.
Sponsorzy wydania:
Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP Oddział Lublin