Page 9 - Lotniczy Lublin III wydanie
P. 9

Przedmowa

                 Wiek  XIX  to  dla  Polski  wiek  niewoli  narodowej,  wymazania  z  mapy
          Europy,  ale  też  próba  złamania  polskiego  społeczeństwa.  W  latach  1795  –
          1809 Lublin znalazł się pod zaborem austriackim, następnie na ponad sto lat
          pod  zaborem  rosyjskim  -  po  krótkim,  trwającym  pięć  lat  okresie  wolności  w
          Księstwie  Warszawskim  (1809-18013)  -  aby  znów  znaleźć  się  pod  okupacją
          austro-węgierską w czasie Wielkiej Wojny.
               Umacnianie  się  epoki  pozytywizmu  po  upadku  Postania  Styczniowego
          skutkowało  dużymi  zmianami  w  sferze  społecznej  i  gospodarczej.
          Pozostawiono  na  uboczu  walkę  zbrojną  o  wolność  i  całą  siłę  społeczną
          skierowano  na  rozwój  intelektualny  społeczeństwa  i  rozwój  gospodarczy.
          Pomimo  wielkich  zniszczeń  spowodowanych  działaniami  zbrojnymi  w  pows-
          taniach  narodowych  XIX  wieku  oraz  rabunkowej  polityki  zaborców,
          społeczeństwo polskie  podjęło trud „pracy u podstaw”, aby nadrobić wyraźne
          zarysowane  zacofanie  gospodarcze.  Program  pracy  u  podstaw  spowodował
          rozwój silnej myśli pozytywistycznej dając początek idei socjalizmu i narodowej
          demokracji, w której to rośli przyszli ojcowie nowoczesnego państwa polskiego
          – II Rzeczypospolitej.
               Region Lubelszczyzny powitał powstanie II Rzeczpospolitej, jako region
          typowo  rolniczy,  a  w  związku  z  tym  rozwinięte  były  też  branże  przemysłu
          spożywczego. Korzystne położenie geograficzne regionu, linie komunikacyjne
          Lublin Warszawa, Lublin – Lwów i Lublin – Kraków, przepływ myśli naukowej
          i nowych technologii pomiędzy trzema ośrodkami naukowymi Lwów, Kraków,
          Warszawa  przez  Lublin,  jako  miasto  tranzytowe,  możliwość  wykorzystania
          tego  naukowo-badawczego  zaplecza,  a  także  zasób  wolnej  siły  roboczej,
          spowodowało  ożywienie  przemysłowe  regionu,  a  przede  wszystkim  Lublina.
          Nastąpił  szybki  rozwój  w  obszarze  branży  metalowej,  chemicznej  i  transpor-
          towej.  Lublin  i  województwo  lubelskie  objęte  zostało  projektem  Centralnego
          Okręgu  Przemysłowego,  co  spowodowało  możliwość  budowania  w  regionie
          strategicznych dla bezpieczeństwa Polski gałęzi przemysłu.
               Polska armia zaczęła poszukiwać rodzimych producentów  uzbrojenia, w
          tym  sprzętu  lotniczego,  aby  jak  najszybciej  uzupełnić  braki  w  uzbrojeniu
          i  wykorzystać  pomoc  deklarowaną  przez  rząd  Francji.  O  zamówienia  na
          produkcję samolotów w tym czasie starały się min. się Zakłady Mechaniczne
          E. Plage  &  T.  Laśkiewicz.  Doświadczenie,  zaplecze  inwestycyjne,  dogodne
          położenie  i  dotychczasowa  produkcja  Zakładów  spowodowało  pozytywną
          decyzję komisji wojskowej o powierzeniu Zakładom Mechanicznym E. Plage &
          T. Laśkiewicz  produkcję  licencyjnych  płatowców  Ansaldo  A-1  oraz  Ansaldo
          A-300.  Decyzja  ta  zainicjowała  tworzenie  przemysłu  lotniczego  w  II
          Rzeczypospolitej, a Lublin i region lubelski stał się jego kolebką w odrodzonej
                     Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP Oddział Lublin
                                            3
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14